OGIEŃ & WODA


Test opon w rozmiarze 225/35 R18

Przetestowaliśmy na suchej i mokrej nawierzchni osiem bieżników w rozmiarze 225/35 R18 i wyłuskaliśmy 2 najbardziej niebezpieczne.

Opony testowano na samochodach sportowych na idyllicznie położonym torze wyścigowym w południowej części Austrii w regionie Wachau. Tor ten ze swoimi dynamicznymi odcinkami górskimi i dolinami, szybkimi ostrymi zakrętami oraz pięknym widokiem na barokowy klasztor w Melk jest doskonałym terenem rajdowym dla sportowych aut takich jak nasze auta testowe – Mini coupé Johna Coopera.

Ten mały złośliwiec o mocy 211 PS wyposażony w ekstra szerokie opony testowe w rozmiarze 225/35 R18 doskonale poradził sobie z tym wyzwaniem.

Na sportowych oponach marki Bridgestone Potenza S001 i nowych Sport Contact 3 od Continentala, który krótko przed wykonaniem naszego testu wprowadził ten bieżnik na rynek, zaobserwować można doskonałe współgranie pomiędzy kierunkiem jazdy, a samochodem. Także odświeżone opony Nexen N 8000 radzą sobie świetnie i są doskonale przygotowane na szybką rundę. Punkty ujemne należą się niestety Yokohamie i Marangoni za zbyt oporne skręcanie.

Od bardzo taniej opony jaką jest Sunew YS 618 „made In China” można by się spodziewać przesunięcia punktu hamowania nawet na suchej nawierzchni o kilka metrów. Przy pełnym hamowaniu z prędkości 100 km/h traci ona tylko 3 metry do najlepszych w tej dziedzinie(Marangoni Mythos). Wzór bieżnika Yokohama Parada Spec-2 zgodnie z zamierzeniem producenta przyciąga do siebie skutecznie uwagę. Jednak technicznie nie wyróżnia się w żadnym stopniu na tle swych konkurentów. Jej tendencję do podsterowności na suchej nawierzchni można by jeszcze wybaczyć, jednak jak tylko spryskiwacze zwilżą nawierzchnię, a droga stanie się mokra kierowca powinien spodziewać się poważnych problemów. Jak po mydle ślizga się nasz Mini na oponach Yokohamy nieudolnie podsterowywany poprzez przednie koła. Sterownie na zakrętach? Błędny pomiar? 14,7 m dłuższa droga hamowania przy hamowaniu z prędkości 100 km/h, a także słabe rezerwy bezpieczeństwa w aquaplaningu wykluczają Yokohamę z dalszego biegu o laur zwycięzcy w naszym teście. Przykro nam Yokohama, ale czy ta opona w trakcie prac nad nią brała kiedykolwiek udział w testach na mokrej nawierzchni? Także w przypadku niskobudżetowych opon chińskiej produkcji w sytuacji padającego deszczu kierowca jest zdany tylko na siebie. Długa droga hamowania zarówno na mokrej jak i suchej nawierzchni i zbyt słabe prowadzenie na zakrętach także w przypadku Sunew YS 618 – sprawiają, że dla własnego bezpieczeństwa nie powinno się tykać tych opon nawet palcem. Nie zmieni tego nawet niski poziom oporów toczenia, na który Yokohama kładzie tak duży nacisk podkreślając na każdym kroku ekonomiczność swych opon względem zużycia paliwa. Dobre osiągi reprezentuje opona marki Marangoni – Mythos, nawet w mokrych warunkach. Jej największą zaletą pozostaje korzystna cena. Z tym jednak może konkurować marka Nexen. Na miano najlepszego wydaje się mieć Pirelli stały abonament, także w tym sezonie może Pirelli dzięki swojemu wyjątkowemu talentowi do trzymania się w zakrętach śmiało ubiegać się o to wyróżnienie. Dość wysoki wskaźnik poziomu oporów toczenia zdradza nam, że mądry Włoch troszkę się postarzał. W przypadku nowoczesnych opon oszczędność paliwa stoi na czele listy oczekiwań ich użytkowników. Od października zeszłego roku, kiedy to wprowadzono wymóg labeling-u w branży oponiarskiej żaden z producentów opon nie chce zostać źle zaklasyfikowany. W przypadku opon przeznaczonych dla sportowych aut obowiązują jednak zupełnie inne priorytety. Tylko opona z najlepszą przyczepnością i trzymaniem w zakrętach ma u nas szanse zostać prawdziwym zwycięzcą testu. W naszej ostatecznej klasyfikacji to Continental SportContact 5 zostaje zwycięzcą. Zawdzięcza to swemu perfekcyjnemu prowadzeniu zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni. Szczegółowe wyniki testów znajdą Państwo w na diagramach zamieszczonych w artykule.

  1. Handling – przeciętna prędkość w kilometrach na godzinę Najszybszy czas okrążenia oraz najlepszą subiektywną ocenę otrzymały opony marki Continental oraz Bridgestone wysuwając się na czołówkę naszego testu. Wyraźnie gorzej z zakrętami poradziły sobie Yokohama i Sunew.

  2. Hamowanie – droga hamowania przy 100km/h w metrach. Zaskakującym jest jak ważny przy pełnym hamowaniu może być każdy centymetr. Marangoni Mythos potrafi najszybciej zredukować prędkość pojazdu, już po 37m dochodzi do pełnego zatrzymania. Jednak reszta testowanych opon nie pozostaje daleko w tyle. Ostatnie miejsce z wynikiem 39,6 m zajmuje Sunew.

  3. Komfort jazdy – Ocena subiektywna Studzienki ściekowe oraz dziurawe drogi w kombinacji ze sportowym zawieszeniem naszych aut testowych powodują silnie odczuwalne wstrząsy wewnątrz pojazdu. W tym przypadku nie wiele zmieniają przetestowane opony o niskim profilu 35. Sunew wypada jednak znacząco gorzej niż pozostali uczestnicy testu.

  4. Poziom emitowanego hałasu – przy prędkości od 50 do 80 km/h mierzona w dB Poziom emitowanego hałasu znacząco wpływa na środowisko naturalne, wewnątrz mini trudno jednak stwierdzić znaczące różnice, jednak że to Pirelli wykazuje najniższy poziom hałasu. W przypadku ContiSportContact 5 nasz sprzęt pomiarowy wskazuje najwyższą wartość.

  5. Opory toczenia poziom w kg / to Oszczędność paliwa przy obecnych cenach jest jak najbardziej mile widziana. Yokohama Parada Spec -2 wykazuje największą oszczędność w porównaniu do ostatniego w naszym rankingu Marangoni pozwala zaoszczędzić nawet 5% więcej paliwa. Przy zużyciu 8 litrów daje to oszczędność ok. 0,5 litra paliwa.

  6. Aquaplaning na prostych odcinkach – Continental i Pirelli zapewniają bezpieczeństwo nawet przy dużej ilości wody zalegającej na drodze. Wyraźnie gorzej wypada Yokohama, która traci znacznie szybciej swą przyczepność do podłoża.
    Aquaplaning na zakrętach Także na zakrętach Conti wykazuje dużą zdolność do odprowadzania wody z opony, niepokojąco wcześnie Yokohama zmienia swój tor jazdy wpadając w poślizg.

  7. Handling - przeciętna prędkość w kilometrach na godzinę. To wręcz niewiarygodne jak pewnie Mini wyposażony w opony marek Continental, Pirelli i Nexen pokonuje mokry odcinek, nie tracąc swej przyczepności. Przerażające jednak jak małą przyczepność mają do zaproponowania opony Yokohama i Sunew. Jak po mydle ślizga się nasz Mini na oponach Yokohamy i Sunew, znacząco zbaczając z obranego toru jazdy.

  8. Okrążenia. – czas okrążenia w sekundach. Zdumiewające trzymanie w zakrętach oferują eksperci od mokrych nawierzchni Continental-a, Nexen-a, Pirelli i Toyo. To one właśnie uzyskują najlepsze czasy na okrążeniu. Bojące się wody Yokohamy i Sunew nie mogą w żaden sposób zapewnić pewnego prowadzenia Mini.

  9. Hamowanie - droga hamowania przy 100km/h w metrach. Krótkie drogi hamowania zaprezentowane przez Pirelli i Continentala to jasna wiadomość. Także Nexen przekonuje dobrymi osiągami. Z drogą hamowania dłuższą o 3 długości samochodu Yokohama i Sunew ostatecznie odpadają z walki o trofeum.

  10. Mocne strony – wysoki poziom zachowanej rezerwy bezpieczeństwa podczas Aquaplaningu, harmoniczne zachowanie podczas skręcania, krótka droga hamowania na suchej nawierzchni, przyjemnie niski poziom hałasu wewnątrz pojazdu. Słabe strony – delikatna podsterowność na mokrej nawierzchni, podwyższony poziom oporów toczenia.

Źródło: skrót artykułu z magazynu "AUTOBILD"

Logo Marangoni

PL

Copyright © MOTO-GUM sp. z o.o.

Ta strona wykorzystuje w swoim działaniu pliki cookies.
Możesz zapoznać się ze szczegółami naszej polityki cookies więcej >>.